Rozgrzewka

Bardzo istotną rzeczą pomijaną przez młodych muzyków jest rozgrzewka przed ćwiczeniami czy koncertem.  Niestety nie każdy jest świadomy, że podczas gry na instrumencie nasz organizm bardzo ciężko pracuje. Wysiłek jaki musimy włożyć  w ćwiczenia rozwijające prędkość czy tapping być może nie jest odczuwalny jak trening na siłowni, ale mięśnie naszych rąk będą wdzięczne za poświęcenie im pięciu minut przed właściwymi ćwiczeniami.

To samo dotyczy koncertów ! Przecież chcemy wypaść jak najlepiej za każdym razem gdy gramy. Krótka rozgrzewka przed występem pozwoli nam nie tylko przygotować mięśnie do dalszej pracy, ale da nam również czas na oswojenie się z instrumentem.

Przedstawię więc moją wersję błyskawicznej rozgrzewki. Przy ćwiczeniach polecam poświęcić ciut więcej czasu, 5 -10 minut to minimum. W warunkach koncertowych nie zawsze jest to wykonalne, więc przedstawiam ćwiczenie krótkie, proste i bardzo skuteczne w temacie rozgrzewania mięśni.

 

Ćwiczenie 1

W  ćwiczeniu najważniejsze jest opalcowanie – dzięki niemu mięśnie odpowiednio się rozciągną i pozwolą na lepsze efekty podczas późniejszej gry. W zapisie powyżej ćwiczenie rozpoczyna się od 12 progu, lecz jeśli nie będziesz w stanie wykonać go w tym rejonie gryfu, zacznij bliżej korpusu – progi są tam bliżej siebie.  Z upływem czasu ręka będzie na tyle rozciągnięta, że będziemy mogli ćwiczyć to w dowolnych rejonach gryfu.

Ćwiczenie 2

Do tego ćwiczenia należy podejść tak samo jak do poprzedniego. Nie jest ważne od którego progu zaczniesz – istotne jest to, żeby zastosować opalcowanie, które naprawdę rozciągnie mięśnie.

Ćwiczenia nie są muzycznie skomplikowane – taka właśnie powinna być rozgrzewka. Jeśli masz więcej czasu pograj te ćwiczenia stosując np. różne rodzaje kostkowania, zastosuj string skipping. Pozornie prosty schemat możesz rozbudować do bardzo skomplikowanych i wymagających ćwiczeń!

 

Ważne!

Podczas gry na gitarze możliwe są kontuzje! Brzmi niewiarygodnie, ale nie możesz o tym zapominać. Jeśli podczas ćwiczeń poczujesz ból natychmiast przerwij i daj mięśniom chwilę odpoczynku. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *