Interwały cz.II

Wiemy już czym są interwały, jak możemy je podzielić, wiemy  też że odgrywają bardzo ważną rolę w muzyce. Dziś kolejna dawka informacji – tym razem pod lupę bierzemy interwały złożone.

Szybka powtórka

Szczegóły na temat podziału interwałów omówiliśmy w pierwszej części artykułu: http://gragitara.com.pl/interwaly-cz-i/ . Poznaliśmy tam podstawowe pojęcia związane z zagadnieniem odległości dźwięków na gryfie, a także ich pierwszą grupę – interwały proste.  Z definicji wynika, że każdy dźwięk znajdujący się w kolejnej oktawie będzie należał do grupy interwałów złożonych.

Do rzeczy 😉

W poniższej tabeli możemy zapoznać się z nazwami, budową i oznaczeniami interwałów. Nazewnictwo może przerazić – nawiązanie do łaciny nie ułatwia zapamiętania każdego wiersza z tabelki. Ale w sumie kto każe pamiętać wszystkie nazwy? Dla nas – muzyków – istotne jest to, żeby poznać charakter danego interwału. Teoria jest oczywiście ważna -ale praktyczne zastosowanie ma dużo większy priorytet.

INTERWAŁY ZŁOŻONE

Nazwa Symbol Złożenie *
Nona mała 9> 8 +2>
Nona wielka 9 8+2
Decyma mała 10> 8+3>
Decyma wielka 10 8+3
Undecyma czysta 11 8+4
Undecyma zwiększona /

Duodecyma zmniejszona

11<

12>

8+4<

8+5>

Duodecyma czysta 12 8+5
Tercdecyma mała 13> 8+6>
Tercdecyma wielka 13 8+6
Kwartdecyma mała 14> 8+7>
Kwartdecyma wielka 14 8+7
Kwintdecyma 15 8+8

                                                                *złożenie interwałów polega na tym, że do oktawy dodajemy interwał prosty 

Undecyma zwiększona i duodecyma zmniejszona w brzmieniu będzie tym samym dźwiękiem. Różnica w nazewnictwie zależeć będzie od tego, jaki dźwięk będzie podstawą naszego akordu czy od tonacji w której się znajdujemy. Na pozór skomplikowane, ale na wyjaśnienie przyjdzie czas 😉 .

W praktyce

Możnaby powiedzieć że interwały złożone przydadzą się tylko w jazzie czy muzyce progresywnej. Ja uważam, że zastosowanie w najprostszych utworach dodatków do akordów w postaci nony czy undecymy potrafi dodać do utworu bardzo wiele. Oczywiście wszystko z umiarem – ogniskowe piosenki naszpikowane dodatkami tego typu niekoniecznie mogą być dobrym pomysłem. Choć eksperymenty muzyczne są jak najbardziej wskazane!

Ćwiczenia tak jak w części pierwszej – wybieramy dźwięk i gramy interwały – na każdy możliwy sposób! Kolejny etap to dodawanie złożonych interwałów do znanych nam akordów. Sprawdźcie, które brzmienia są dla was atrakcyjne, których wolicie unikać – każdy doda innego charakteru do tego co gracie!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *