Interwały cz.I

Na początek odpowiedzmy sobie na pytanie : czym są interwały? Otóż interwał to odległość między dwoma dźwiękami. Bardzo proste prawda? Jednak mimo banalnej definicji odgrywają one ważną rolę w muzyce. Zaryzykuję stwierdzenie, że charakter utworu kształtują cztery czynniki: dynamika, barwa instrumentów, tempo i właśnie interwały.  Zatem, dowiedzmy się o nich czegoś więcej.

Podział interwałów

Interwały możemy podzielić ze względu na różne kryteria:

Ze względu na sposób wybrzmiewania możemy wyróżnić interwał harmoniczny( gdy dźwięki grane są razem np. powerchord) oraz interwał melodyczny(dźwięki grane po sobie – np. kościelne „Amen” ).

Kolejny podział mówi o charakterze współbrzmienia dźwięków. Interwały brzmiące zgodnie nazywamy konsonansami. Drugą grupę tworzą dysonanse – współbrzmienia bardziej charakterystyczne, w których słychać pewien zgrzyt, niepokój.  Na przestrzeni wieków lista konsonansów i dysonansów wielokrotnie się zmieniała. Omówimy to w osobnym artykule 🙂

Trzeci podział dotyczy ilości stopni zawartych w interwale – inaczej mówiąc „rozpiętości” interwału. Wyróżniamy interwały proste – mieszczące się w obrębie jednej oktawy oraz interwały złożone – powyżej oktawy. Dziś poznamy pierwszą grupę.

INTERWAŁY PROSTE
Nazwa Symbol Liczba półtonów* Konsonans/dysonans
Pryma czysta 1 0 konsonans
Sekunda mała 2> 1 dysonans
Sekunda wielka 2 2 dysonans
Tercja mała 3> 3 konsonans
Tercja wielka 3 4 konsonans
Kwarta czysta 4 5 konsonans
Kwarta zwiększona 4< 6 dysonans
Kwinta zmniejszona 5> dysonans
Kwinta czysta 5 7 konsonans
Seksta  mała 6> 8 konsonans
Seksta wielka 6 9 konsonans
Septyma mała 7 10 dysonans
Septyma wielka 7< 11 dysonans
Oktawa czysta 8 12 konsonans

                                                                *półton w przypadku gitary to odległość 1 progu np. odległość od dźwięku e do f

Zauważmy że kwarta zwiększona i kwinta zmniejszona mają taka samą liczbę półtonów! Oznacza to, że w brzmieniu będzie to ten sam dźwięk (nazywany również trytonem ). Dlaczego aż tyle nazw? O tym już niebawem – chwilowo nie zawracajmy sobie tym głowy 😉

W praktyce

Po dawce teorii nasuwa się pytanie: jak to wykorzystać w praktyce? Otóż znając interwały (jeśli potrafimy je znaleźć na gryfie, słyszymy jaki charakter ma każdy z nich) szybko nauczymy się tworzyć akordy, gamy, skale, określimy tonację utworu, a nawet bez kłopotu ją zmienimy. Dodatkowo rozwiniemy nasz słuch i rozwiniemy świadome granie. Jak widzicie warto im chwilę poświęcić – bardzo pomagają w zrozumieniu muzyki!

Zatem gitary w dłoń i ćwiczymy! Wybieramy dźwięk (np. A – na strunie e6, na piątym progu) i gramy interwały – harmoniczne, melodyczne, na jednej strunie, na dwóch, na trzech, w górę, w dół.  Najlepiej na każdy możliwy sposób!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *