Akordy? Co to takiego?

Każdy początkujący gitarzysta wie jak zagrać proste akordy takie jak a-moll czy E-dur.  Ba! Pewnie nawet w kilku różnych miejscach na gryfie! Ale warto odpowiedzieć sobie na pytanie czy gramy akordy świadomie? Czy może są to wyuczone schematy odgrywane z automatu?  Świadomość harmoniczna jest bardzo ważna i pozwala na spore możliwości  – spróbujmy trochę zagłębić się w ten temat.

Czym są akordy?

Jest to współbrzmienie co najmniej trzech dźwięków. W muzyce występują akordy bardzo złożone, ale dziś zajmiemy się podstawami czyli trójdźwiękami. Akordy tak nazwane składają się z trzech dźwięków : prymy –od której pochodzi nazwa akordu, tercji i kwinty – te określają jego tryb. Zobaczmy czym różnią się poszczególne tryby:

Tryb Składniki Interwały*
Durowy Pryma(1)

Tercja wielka(3)

Kwinta(5)

Tercja wielka

+

Tercja mała

Mollowy Pryma(1)

Tercja mała(3>)

Kwinta(5)

Tercja mała

+

Tercja wielka

Zmniejszony Pryma(1)

Tercja mała(3>)

Kwinta zmniejszona(5>)

Tercja mała

+

Tercja mała

Zwiększony Pryma(1)

Tercja wielka(3)

Kwinta zwiększona(5<)

Tercja wielka

+

Tercja wielka

*kolumna pokazuje interwały które są zawarte w akordzie. Trójdźwięki mają budowę tercjową bo zawierają w sobie tylko interwały tego typu. Więcej o interwałach przeczytasz tu: http://gragitara.com.pl/interwaly-cz-i/

Spróbujmy zbudować akord którego prymą będzie dźwięk A. Jesteście w stanie samodzielnie stworzyć wszystkie typy trójdźwięków?

A-dur (A) = A Cis E

a-moll(a)= A C E

a-zmniejszone (adim) = A C Eb

A –zwiększone (Aaug) = A Cis F

Rzućmy teraz okiem na znany wszystkim schemat akordu A-dur i nazwijmy dźwięki  które gramy od struny e6  są to:
akord a dure  a  e  a  cis  e

Jeśli zagramy te trzy dźwięki ( A Cis E) w dowolnym miejscu na gryfie zagramy  A-dur.  Nie musimy korzystać tylko z powyższej figury. Zobaczmy kilka przykładów gdzie jeszcze znajduje się akord A-dur:

akordy a-dur

Jak widzisz znając poszczególne składniki trójdźwięku, bardzo łatwo możemy zagrać najprostsze piosenki nadając im zupełnie innego charakteru, przez złapanie akordu w innej pozycji.

Ale to nie koniec plusów ! Przecież wiemy też jak zbudowane są akordy mollowe, zmniejszone i zwiększone. Wiemy że tryb mollowy od durowego różni się tylko tercją. Jeśli wiemy jak zagrać jakikolwiek akord durowy (np. A-dur, E-dur, G-dur, Bb-dur) i potrafimy określić jaki dźwięk będzie tercją wystarczy przesunąć go o pół tonu w dół(różnica między tercją wielką a tercją małą to pół tonu). Analogicznie postępując stworzymy akordy zmniejszone i zwiększone.

Ćwiczenie na dziś składa się z dwóch części:
  • Pierwsza to wybranie jakiejkolwiek piosenki która dobrze znacie i lubicie- taki materiał będzie idealny do ćwiczeń.  Analizujemy jakie akordy wchodzą w skład Waszego utworu i wypisujemy je na kartce: nazwy i poszczególne składniki.
  • Druga część ćwiczenia polega na znalezieniu innego położenia naszych akordów, a następnie gramy wybraną piosenkę nadając jej innego brzmienia!

Gitary w dłoń!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *